Sunday 29 September 2013

Ujian itu rahmat...

Assalamualaikum wbt,...

Alhamdulilah..dapat jugak nak menulis kat sini akhirnya...have a hectic and busy week here..hehe..

cuma...saat ini diri ini diuji..mungkin terasa berat..hati macam rasa kosong...

rasa lost something big...mungkin Allah nak uji..

Allah nak uji diri ni, sejauh mana ikhlas dan benar hijrah yang aku pilih ini...hijrah yang aku lakukan demi
jalan dakwah dan tarbiyah yang aku sayang erat2 ini... nak tengok sejauh mana aku sahut seruan hidayah yang ALLAH beri ini..Allahu!!! sungguh berat...

tapi, aku sedar..bukan sepatutnya keluhan itu meniti di bibir ini,,,bukan itu sepatutnya!!!!

rasa SYUKUR itulah yang harus aku rasai...sebab apa ya???

sebab..Allah swt nak aku balik ke pangkuanNya...DIA tahu bahwa aku sudah lama jauh denganNYA..

sungguh sangat jauh..dan ALLHAMDULILAH dengan ujian ini DIA menarik aku kembali ke pangkuanNYA... \

sudah lama mata ini kering dari air mata,
sudah lama hati ini keras membeku,
sudah lama hati ini tidak rasa hangatnya kasih sayang Tuhan itu,
sudah lama diri ini bergelumang dengan karat2 jahiliyah...

maka, dengan ujian ini, Allah mungkin sekali mahu membersihkan hati yang kotor ini..
penuh sangat dengan jahiliyah dan maksiat.. T_T

and at this moment, i fell Blessed...rasa sangat diri ini kembali pulih dari sakit chronic yang sekian lama...
hati ini kembali menerima rawatan yang bernama TARBIYAH!!!..
its like a refreshment for me...



"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan , "Kami telah beriman", dan mereka tidak diuji???" Al-Ankabut 69:2

nah..sentap kan!!! :(

dan memang betulah hidup ini jugak tapisan Allah..Allah akan terus menapis hamba2Nya yang claim beriman itu..betulkah beriman sangat?? betulkah sangat yakin dan cukup tawakal kepadaNya???

sungguh ujian ini sangat meragui aku punya tahap keimanan, ketaqwaan, tawakalnya kepada Allah swt.

dan pandanglah apa ujian sekalipon bahwa itu adalah juga satu rahmat dari Allah..Rahmat yang mana kita dapat peluang untuk mendekatkan diri pada Allah..
sebab Allah tahu, kalau kita ini tidak diuji sampai bila pon akan asyik dengan comfort zone kita yang in the end buat kita lagi jauh dengan Allah..




Hold your heart tight.
Brace yourself to be tough.
Allah knows best when the time comes.
Until then.
Just holding on.
Allah knows you can.
**MOGA ALLAH REDHA :)



No comments:

Post a Comment